Coworking dla pośredników nieruchomości - czy to się opłaca?
Zaktualizowano: 25 cze 2020

Jedną z podstawowych decyzji do podjęcia przy uruchamianiu własnej działalności jest to, skąd pracować? To szczególnie problematyczna kwestia np. dla pośredników nieruchomości, bo w ich przypadku raczej odpada praca z domu – potrzeba jednak pewnej przestrzeni na dokumenty i odpowiedniej atmosfery by swobodnie prowadzić rozmowy. Zostaje zatem biuro lub co-working. Co się bardziej opłaca?
Koszty biurowe
Koszty szacowane są dla biura ok 30 m2 w centrum miasta, z częścią biurową z dwoma biurkami, salą na spotkania z klientami, zapleczem.
Koszty otwarcia biura: bez kapitału nie da rady
Na początek trzeba mieć środki by uruchomić biuro:
Kaucja za wynajem lokalu: 1500 zł
Koszt wyposażenia: 5000 zł
Łącznie: 6500 zł.
Koszty utrzymania biura: rachunki, rachunki i jeszcze raz rachunki
Miesięczne koszty stałe obejmują m.in:
Czynsz: 1500 zł
Opłaty administracyjne: 400 zł
Prąd: 100 zł
Internet: 80 zł
Ubezpieczenie lokalu: 20 zł
Sprzątanie: 150 zł
Kawa, herbata etc.: 100 zł
Łącznie: 2350 zł.

Koszty co-workingu: jeden (abonament), by wszystkimi (opłatami) rządzić
Przy wynajmie biura na stałe lub przechodniego w strefie co-workingowej odpadają koszty początkowe. Uiszcza się jedynie stały abonament miesięczny – wynosi on 599 zł przy umowie na czas nieokreślony i biurku przypisanym na stałe. Dla dwóch osób to koszt 1198 zł. W cenie jest Internet, dostęp do drukarki, zapas kawy. Jeden koszt zamiast sterty rachunków.
Co się bardziej opłaca?
Biorąc pod uwagę koszty początkowe oraz stałe miesięczne, zdecydowanie taniej wychodzi wynająć nawet dwa biurka w strefie co-workingowej. Miesięcznie zostaje w kieszeni ponad 1000 zł i nie potrzeba około 6000 zł na uruchomienie biura.
