Szukaj
  • Karolina Magda

Marketing małego biura nieruchomości - czy to potrzebne?

Aktualizacja: kwi 24

W małych firmach często nie docenia się tego obszaru biznesu. Skoro już dotychczas udawało Ci się sprzedawać mieszkania to po co zaprzątać sobie głowę marketingiem? Często słyszymy od pośredników, że nie mają na to czasu, pomysłu, planu i że są przecież małym biurem i bazują głównie na poleceniach. Jeżeli ty też tak myślisz, przeczytaj artykuł i daj się przekonać, że marketing Twojej firmy to coś czego potrzebujesz!


Wizerunek pośrednika


Wizerunek eksperta w branży nieruchomości to nie tylko dobrze skrojona marynarka i odpowiedni kolor krawatu. Czy zastanawiałeś się kiedyś nad swoim wizerunkiem w Internecie? Nawet jeżeli otrzymujesz swoich klientów głównie z polecenia to możesz być prawie pewien, ze pomimo zapewnień ze strony polecającego, sprawdzą Twoją firmę w Internecie. Nie musisz od razu wydawać dużych pieniędzy u profesjonalnego grafika czy programisty, który wykona Twoją stronę internetową. Wystarczy, że dopilnujesz wszystkich treści o Tobie w sieci - sprawdź czy wszystko co wyświetla się po wpisaniu Twojej nazwy firmy w wyszukiwarkę jest prawidłowe, czy gdzieś nie brakuje danych na Twój temat, czy wszędzie widać Twoje zdjęcie lub logo.

Jeżeli chcesz pozyskać nowych klientów to o ten wizerunek w sieci musisz zadbać z jeszcze większą starannością. Z resztą - nie tylko w sieci. Wszędzie tam gdzie klienci mogą Cię znaleźć - internet, baner, oferty - wszędzie tam budujesz pierwsze wrażenie. I to własnie na tej podstawie klienci podejmą decyzje o tym czy wykonać do Ciebie telefon.


Oprócz pozyskiwania nowych klientów, ważne jest, jak dbasz już o tych, których transakcje prowadzisz. Twój marketing nie kończy się w momencie pozyskania klienta czy finalizacji transakcji! Sprzedaż to wieloetapowy proces, który zaczyna się jeszcze przed wykonaniem do Ciebie telefonu, a kończy jeszcze po sprzedaży.


To właśnie w małym biurze jest bardzo istotne. Pamiętaj, że nie stoi za Tobą duże biuro nieruchomości, które cieszy się dużą rozpoznawalnością i zaufaniem. Dlatego te małe elementy będą składały się na Twoją wiarygodność i przekładały na finalizacje transakcji!

Najpierw zadbaj o porządek i spójność informacji o Twojej marce wszędzie tam gdzie klienci mogą Cię znaleźć. Dbałość o wizerunek jest szczególnie ważna w małych firmach - rozpoznawalność i zaufanie to coś co musisz zbudować sam, bez wsparcia dużej marki, która już te zaufanie i rozpoznawalność ma wypracowane. Nawet jeżeli bazujesz na samych poleceniach, pomyśl ile więcej poleceń mógłbyś zyskać kładąc większy nacisk na to jak się prezentujesz?


Więcej o wizerunku pośrednika w czasach kryzysu możesz przeczytać tutaj: 13 wskazówek marketingowych dla pośrednika w czasie kryzysu.



Kanały komunikacji

Nikt nie lubi kiedy reklama jakiegoś produktu bombarduje nas ze wszystkich stron. Pomyśl jednak - ile razy zdecydowałeś się na zakup jakiegoś produktu widząc informacje o firmie tylko raz? Pamiętaj, że sprzedajesz usługę, która wiąże się z wydaniem przez klienta dużej ilości pieniędzy, takich decyzji nie podejmuje się z dnia na dzień.


Przywołajmy po raz kolejny argument dotyczący poleceń. Czy warto jest działać w różnych kanałach komunikacji kiedy większość Twoich klientów pochodzi z poleceń? Zastanówmy się - Twój klient jest zadowolony z Twoich usług i z chęcią poleca Cię dalej. W jaki sposób może to zrobić? Jeżeli nie prowadzisz fanpage'a na Facebooku lub nie posiadasz wizytówki Googla albo nawet zwykłej wizytówki, może co najwyżej wspomnieć o Tobie w rozmowie. Bardzo często to nie wystarczy i jest mało skuteczne. Jeżeli natomiast Twój klient polecający może wysłać Twoją ofertę, link do kanałów social media lub przekazać Twoje materiały drukowane Twoja rozpoznawalność znacznie wzrasta!

Czy to oznacza, że masz korzystać ze wszystkich możliwych kanałów komunikacji? Oczywiście, że nie. Pamiętaj, że istotna jest jakość! Jeżeli aktualnie czujesz się na siłach prowadzić tylko te kanały, które znasz i na które masz pomysł to udzielaj się tylko w tych obszarach. Stopniowo zwiększaj swoją wiedzę na temat nowych portali społecznościowych, zainteresuj się innymi materiałami drukowanymi, poszukaj inspiracji i pomysłu na nie.


W dużych firmach znajdziesz dedykowane działy marketingu, które pracują nad komunikacą online i offline. W swojej działalności to ty jesteś tym działem. Nie zniechęcaj się! Nie oznacza to, że Twoje treści będą mniej skuteczne lub mniej wartościowe. Masz bezpośredni kontakt z klientami, znasz dokładnie ich potrzeby i obawy. Wiesz gdzie Cię wyszukują i czy pytają "jak mogę znaleźć Cię na Instragramie?". Na podstawie takich wniosków możesz dobrać sobie kanały komunikacji, które będą dla Twoich klientów najlepszym rozwiązaniem. A ty podniesiesz swoją rozpoznawalność.


Zanim klient obdarzy Cię zaufaniem i zdecyduje się na Twoje usługi z pewnością będzie chciał sprawdzić informacje na Twój temat. Im więcej dobrze prowadzonych kanałów komunikacji offline i online tym większe prawdopodobieństwo trafienia własnie na Twoją firmę. Nie musisz pojawiać się na każdym portalu czy mieć wiele materiałów drukowanych - najpierw zadbaj o jakość tego co już masz, szukaj pomysłów na więcej, zastanów się na ile działań masz czas i dopiero wtedy rozszerz swój zakres!


"Cały czas mam klientów, po co mi marketing?"

Jeżeli w stu procentach możesz stwierdzić, że przeprowadzasz transakcje takie jakie lubisz, że trafiają do Ciebie klienci, których przypadki lubisz obsługiwać, że masz sporo poleceń, że ciągle pozyskujesz nowych klientów, a Twoja marka jest rozpoznawalna - intuicyjnie wprowadziłeś narzędzia PR-owe i marketingowe i świetnie Ci to wychodzi! Jeżeli jednak, któryś z elementów nie działa tak jak powinien warto zastanowić się nad narzędziami, które ułatwią Ci pracę.


Zastanów się czy mimo tego, że teraz masz klientów to dzieje się tak cały czas? Przemyślana strategia marketingowa pomoże Ci zachować ciągłość transakcji. Czy klienci do Ciebie wracają i czy polecają Cię dalej? Odpowiednie narzędzia pozwolą Ci podnieść częstotliwość poleceń i zbudują zaufanie, a to przełoży się na długofalowe relacje z klientami. Czy jesteś zadowolony z tego jak wygląda i działa Twoja firma? Łatwiej pracuje się jeżeli jesteś dumny z tego jak wygląda Twoja marka i chętniej o niej opowiadasz. Czy zawsze dbasz o klientów i o niczym nie zapominasz? Dobrze przygotowany plan z uwzględnieniem materiałów marketingowych pomoże Ci się zorganizować. I w końcu - czy i jak pozyskujesz nowych klientów?


Wizerunek i marketing Twojej marki odzwierciedla Ciebie i Twoją pracę. Szczególnie kiedy jesteś jednoosobową działalnością! Przecież chcesz żeby ludzie Cię pamiętali i korzystali z Twoich usług. Czy już wiesz dlaczego warto przykuć większą wagę do tego obszaru Twojego biznesu?




Jak podejść do marketingu w małej firmie?


Przede wszystkim plan

W skrócie - zaplanuj sobie co chcesz osiągnąć i jak to zrobisz. Podejdź do tego jak do "ściągi" do której będziesz zaglądać kiedy przyjdzie do napisania posta czy stworzenia reklamy. Nie musisz zakładać sztywnych dat osiągnięcia swoich celów, ale możesz ustalić daty mniejszych celów, które po drodze chcesz osiągnąć. Co więcej, weź pod uwagę, żeby cele były realne i nie przerastały Twoich możliwości i finansów. Zakładanie wielkich oczekiwań może Cię onieśmielić i sparaliżować jak tylko pójdzie coś nie tak.


Odpowiedz sobie na kilka pytań:

1. Jaka jest moja marka?

2. Do kogo celuje swój produkt?

3. Jak chce żeby postrzegali mnie klienci?


Określ co chcesz osiągnąć, może to być:

1. Więcej nowych klientów

2. Więcej klientów z poleceń

3. Droższe transakcje

4. Nowy wizerunek


i wiele innych! Poświęć trochę czasu na określenie się czego tak właściwie chcesz. Rozpisz sobie dostępne narzędzia marketingowe, które mogą Ci się przydać. Przeanalizuj każdy punkt styku z klientem i każdy etap sprzedaży. Zastanów się uczciwie czy czegoś Ci nie brakuje.


Kompleksowość

Wybierz zakres swoich działań i staraj się dbać o wszystkie tak samo. Jako małe biuro masz określone możliwości poświęcenia czasu na działania marketingowe. Pamiętaj o jakości!


Rozpisz sobie te kanały komunikacji w których dotychczas działasz. Rzetelnie przestudiuj swoją dotychczasową pracę. Najpierw staraj się doszlifować stworzone już przez Ciebie działania marketingowe i pamiętaj o ich kompleksowości. Dopiero później, biorąc pod uwagę swój czas i możliwości, pomyśl o nowych formach dotarcia do klienta.



Systematyczność


To słowo, które dla wielu jest koszmarem. Pisanie postów, dodawanie wpisu na bloga, wysyłanie maili, odpisywanie na komentarze, szukani nowych pomysłów inspiracji to na pewno dosyć czasochłonne zajęcie. Dlatego najważniejszy jest harmonogram działań. Jeżeli w kalendarzu wpisujesz daty spotkań z klientami to dlaczego nie wpiszesz tam czasu na marketing? Po pewnym czasie sam zauważysz w jakich godzinach najlepiej Ci się pracuje i ile czasu musisz poświęcić na konkretne działania marketingowe.


Na wielu portalach społecznościowych czy blogach można swobodnie zaplanować posty z wyprzedzeniem. Wiele innych narzędzi marketingowych także daje Ci taką możliwość. Jak to wykorzystać? Jeżeli w jakiś dzień masz więcej czasu stwórz treści zawczasu i opublikuj kiedy masz to zaznaczone w harmonogramie. Bądź elastyczny i ułatwiaj sobie prace!



Mała firma wielkie możliwości

To brzmi jak banał, ale to prawda. Mając ograniczony budżet, ale wielkie zaangażowanie i pomysły można osiągnąć wiele. Pamiętaj, że jako jednoosobowa działalność lub mała firma masz mniejsze potrzeby. Nie musisz docierać do osób w całej Polsce, jedynie do tych na lokalnym rynku. Być może jesteś w stanie zawęzić grupę docelową tylko do rynku wtórnego i sprzedaży mieszkań w segmencie 300-500 tys? Zawężenie grupy odbiorców ułatwi Ci pracę i da większą szanse na ich pozyskanie.


To nieprawda, że małe biura nieruchomości nie potrzebują marketingu i PR-u. Potrzebują po prostu działań skrojonych na miarę właśnie ich potrzeb!


0 wyświetlenia

© 2019 Property Spot.

Bądź na bieżąco

Skontaktuj sie z nami

Władysława IV 53/10

Gdynia

  • Facebook